Kritika

Személyiségfejlődésünk során szinte elkerülhetetlen a kritika, legyen szó önmagunk felé forduló, valamint más személyek felé irányuló kritikáról.
Talán elsőként emelném ki a szülő gyermek kapcsolata esetén jelen levő kritikát, amely lehet fejlesztő, építő és romboló, pusztitó impulzusként is jelen.
Mindannyian találkoztunk már olyan szituációval életünkben, ahol minden kétséget kizáróan közbe kellett lépnünk gyermekünk fejlesztése, védelmezése érdekében. Ami többnyire első pillanatban ellenállást vált ki, és talán sok esetben el is hangzik, "ohh te olyan kritikus vagy".
Hogyan alkamazzuk a kritikát megfelelően, egészen addig , amíg fel nem hagyunk az alkalmazásával.
A kritika egy olyan gondolkodásmód, amely a tudás alapjainak megvizsgálására irányul.
Jelen alkalommal a destruktív és konstruktív kritikát érintjük, oly módon hogy a mindennapokban könnyen gyakorlatban alkalmazhatóvá váljon, minnél több számunkra kívánt tapasztalássá érjen, amivel formáljuk mind önmagunk , mind gyermekeink személyiségét.
A kétféle kritika nagyon hasonló látszólag, viszont indíttatásban óriási a különbség.
A destruktív kritika egy kritikának álcázott ellehetlenítés, megfojtás.
A destruktív kritika azon problémákat, akar problémaként megjeleníteni, amelyek valójában nem kellene problémáként jelen legyenek. Ezzel rendszerint múltbéli eseménysorozatot idézünk elő, amelyet vádaskodó, hibáztató magatartás kísér.
A destruktív kritikának az eredménye soha sem valami jobb, nagyszerűbb létrehozására törekvő, hanem kizárólag a destruktívan kritizáló személy hatalomba pozícionálása.
A destruktív kritika fontoskodó, nem célja sem a másik fél megértése sem a segítségnyújtás a fejlődésre.

Ezzel szemben a konstruktív kritika önzetlen és türelmes.
A konstruktív kritika azon definíciók összessége, amelyet konzekvens, adott teljesítményt elismerően tesznek hozzáférhetővé, azzal a céllal, hogy támogató teljes rálátást nyújton egy adott körülményről.
A konstruktív kritikát az jellemzi, hogy szubvenciót nyújt, fejlesztésre öszpontosító, pozitív változásra törekvő. Célirány újabb lehetőségek feltárása.
Ezek a kritikák jellemzői, a támogatás ezenfelül a jobbátévő, ezen túlmenően, jó kívánságot kifejező.
Ebben az értelemben a konstruktív kritikát olyan értékek egészítik ki, mint például tisztelet, őszinteség, kedvesség, sebezhetőség.
Továbbá célirányok között megtalálható, hogy a kritikát valami hatékonyabb fejlesztésére, építésére hozzák létre, mint ami már létezik.
Konstruktív kritika gyakorlati alkalmazása
Konstruktív kritika könnyen megkülönböztethető a destruktív kritikától, elvben azért, mert objektívek, tudáson, alapulnak, megfelelő alátámasztásokkal.
Viszont figyelembe kell venni amikor konstruktív kritikát fogalmazunk meg és indítványozunk, függetlenül attól, hogy az gyermek, munkaválaló, beosztott, ez az értékelési ítélet, különféle reakciókat válthat ki az adott személyt illetően.
Ezért rendkívül fontos, mind testtartásunk, mind mentális felkészültségünk, hűen tükrözze tiszta szándékukat. Applikálva mindehhez a megfelelő és tiszteletben tartó szavakat, tekintettel a kritika szándékára és metódusára.
Ily módon elkerülhető a félreértés, és ebből keletkező ellenállás, láthatóvá téve, miszerint fejlesztésre, irányuló építő kritikát jelez a kommunikáció, felismerhetővé válik ezáltal az elvégzett erőfeszítés. Hozzájárulva a nagyszerűbb végeredmény eléréséhez, akár munka, kutatás, akár más helyzet kapcsán.
Mielőtt konstruktív kritikát fogalmazna meg, tájékozódjon, hogy megfelelő információs háttérrel rendelkezzen, és így tegyen javaslatot az érintett fél támogatására, fejlesztése érdekében.
Tartson fenn olyan testtartást, amely megfelelően tükrözi a tiszteletet, kedvességet és érdeklődést. Beszéljen barátságos hangon, amely semmilyen formában nem jelöl kényszerítést.
Potenciális önuralommal, minden nemű agresszív vagy drámai megnyilvánulástól mentesen. Figyelmesen hallgassa meg a konstruktív kritikát kapott személy válaszát, továbbra is optimális érzelmi állapotban kommunikáljon a kérdést illetően. Betekintést engedve a kritika koherens módon, megfontolt nyugodt légkörben, készítse elő a javaslatok megértését, az adott személy együttműködése fejlődése érdekében.
Reitherné Varga Beáta ÖnTudatAkadémia

Kattints ide, és kezdheted is az írást.
Kattints ide, és kezdheted is az írást.